Δυσγραφία
Η Δυσγραφία είναι επίκτητη βλάβη που σχετίζεται άμεσα με το Κεντρικό Νευρικό Σύστημα (Κ.Ν.Σ.). Πρωτοεμφανίζεται όταν το παιδί ξεκινά να γράφει. Δηλαδή στο νηπιαγωγείο (4 ετών περίπου) ή την πρώτη δημοτικού (6 ετών περίπου). Τις περισσότερες φορές συνυπάρχει με άλλες μαθησιακές δυσκολίες.
Προσοχή στη διαφορά μεταξύ Δυσγραφίας και Κακογραφίας. Η πρώτη ανήκει στις ειδικές μαθησιακές δυσκολίες σε αντίθεση με τη δεύτερη που δεν ανήκει.
Προσοχή στις διαφορές μεταξύ Δυσγραφίας και δυσκολιών στην γραπτή έκφραση. Η πρώτη αναφέρεται στην απόδοση των συμβόλων ενώ η δεύτερη στην παραγωγή γραπτού λόγου (οργάνωση, δομή, περιεχόμενο).
Συμπτώματα και Χαρακτηριστικά Δυσγραφίας
- Δυσανάγνωστα γράμματα.
- Ακανόνιστο μέγεθος γραμμάτων.
- Χρήση μικρών και κεφαλαίων γραμμάτων μέσα στην ίδια λέξη (αδΕρφη).
- Ορθογραφικά λάθη.
- Παράλειψη, αντικατάσταση, απουσία γραμμάτων/λέξεων .
- Γράμματα που διαθέτουν είτε λιγότερες είτε περισσότερες γραμμές απ’ όσες χρειάζονται. (πχ γράφουν το γράμμα Ξ με 4 γραμμές)
- Δυσκολία συμμόρφωσης με τους κανόνες γραφής (προσανατολισμός γραμμάτων/αριθμών, γραφή πάνω στη γραμμή του τετραδίου, περιθώρια, οργάνωση/χρήση χαρτιού).
- Τα γράμματα χειροτερεύουν όσο περνά η ώρα και επέρχεται η κούραση.
- Αδυναμία παράδοσης της γραπτής εργασίας μέσα στον προκαθορισμένο χρόνο.
- Αδυναμία του παιδιού να αντιγράψει ορθώς το κείμενο που βλέπει ή ακούει.
- Κακή στάση του σώματος και πόνος κατά τη γραφή.
- Ανορθόδοξη τοποθέτηση του χεριού, του μολυβιού και γενικώς των σημείων του σώματος που λαμβάνουν μέρος στη γραφή.
- Η κόπωση έρχεται γρήγορα.
- Το παιδί ψιθυρίζει αυτά που γράφει.
